Select Page

Jag tog mitt pick och pack och åkte, nämnde det inte till någon. Nej inte så dramatiskt. Men jag gjorde inte destumera reklam över att ja faktiskt var på resa lite spontant under förra helgen. Ni som följer mig på sociala medier som instagram och snapchat borde dock inte ha missat att jag åkte iväg.

Vi hade pratat lite smått inom familjen om en sådan här resa redan tidigare i år och för inte så länge sen slog vi fast ett datum. Jag och familjen. Jag tog ledigt ett par dagar från jobbet för att kunna åka iväg redan på torsdag morgon för att sedan komma hem lördag eftermiddag.

Vi åkte alltså på en mini semester till Gdansk, Polen. Och jag måste redan här säga att jag är så positivt överraskad! Verkligen. Det här kan vara en av dom mest minnesvärda ”wow” situationerna jag har upplevt.

Jag vet inte vart ifrån dessa ”fördomar” eller ”bilder” har uppenbarat sig. Min syn på polen har alltid varit lite halvfattigt, smutsigt fyllt med negativa och arga människor. Även den här gången skulle jag bli bevisad så fel jag hade.

Visst, som i alla länder finns det rikare områden och de mindre rika medelklassområdena. Nu är jag inte alltför bekant med Polen, så att börja peka ut städer och stadsdelar är inte ett alternativ. Dock kunde man ju verkligen märka bara genom att gå några kvarter hit eller dit vilken skillnad det var. Från fina nybyggda hus, till mindre välbehållna. Från en ren och fräsch gågata, till ett nersmutsat kvarter. Ni förstår.

Vi åkte alltså från Åboflygfält torsdag, och landade i Gdansk 1 timme och 10 minuter senare, lokal tid. Redan detta kändes ju verkligen skönt, eftersom jag för det mesta har flugit ner till Cali, LA, och då pratar vi 12 timmar i flyg, i sträck. Följande steg var en ca 40 minuters bussresa in till stan. Lätt, behändigt och framför allt billigt!

Väl inne i stan valde vi direkt att smyga in på ett köpcentrum som låg passligt nära. Eftersom vi inte reste med något större bagage, hade vi heller inga större mängder att gå och släpa på. Vi gick runt en stund och beundrare i skylfönstren, medvetna om att vi inte kommer få hem destumera saker, hur mycket man än hade velat shoppa loss. Vi stannade även för att äta middag här eftersom vi alla vi det här laget hade hunnit bli väldigt energilösa efter allt resande hela dagen.

Vi fortsatte småningom gå mot hotellet som vi hade på några kilometers avstånd. Vi gick längs en gå gata hela vägen, vilken kändes väldigt tryggt när man var väldigt obekant med trafiken. Vi lever ännu bara i Mars vilket betyder att de fortfarande inte riktigt är terrassväder. Längs gågatan fanns det dock massor med mysiga pubar och små barer med uteterrass. Många av dessa hade även värmelampor utspridda och filtar för att göra det mer behagligt. Kan tänka mig att dessa är riktigt mysiga mer in mot våren när även kvällarna och nätterna är varma och ljusa.

Väl framme på hotellet blir vi väldigt väl bemötta, och i det här skedet börjar ju verkligen alla mina fördomar ha släppt redan. Hotellet är superfräscht och jag är verkligen helt ”blown away”. I entrén möts vi av väldigt mörka, men fortfarande stiliga färger på möbler och inredning.

På första våningen finns alltså receptionen, en liten bar samt hotellets restaurang. Möjlighet att så sig ner och softa i en stor mjuk fåtölj finns också. Det finns diverse utplacerade iPads som finns till hotellgästernas förfogande.

Den fräscha glashissen kommer att ta oss upp till sjätte våningen där våra två bokade rum finns placerade nere i slutet av en upplyst lång korridor i ljusbeige färg. Vi har fått rummen precis intill varandra, föräldrarna i ett och barnen i ett. Detta innebär såklart att jag och mina småsyskon ska få ha en riktigt sleepover, bara vi.

Dessa två dagar består av massor av mys med familjen, lite shopping familjens tjejer emellan, god mat och den där lyxiga känslan man får när man bor på hotell. Vi hinner även såklart på lite sightseeing, se Gdansk på över 50 meters höjd samt uppleva en helkväll med Mexikanskt tema.

Jag kommer absolut att visa er mer bilder i ett annat inlägg. Det kommer även ett inlägg med lite porträttbilder vi hann knäppa. Kommer även dela med mig av mina bästa tips för dig som vill eller har planer att åkta till Polen. Så stay tuned!